

Az Utolsó Padban Egyesület által szervezett tanácskozáson választ keresnek arra, milyen esélyeket adhat a köznevelés azon, többségében zárt cigánytelepi körülmények között élő gyermekek számára, akik nem csupán mélységesen szegények és elesettek, de értékrendjük több ponton ellentétes a többségi társadalom mindennapi valóságával.
Mit tenne Klebelsberg?
A konferencia előadói:
Bencsik Gábor történész újszerűen, komoly történeti áttekintés tükrében vizsgálja meg, hogy hogyan járulhat hozzá az iskola ahhoz, hogy a cigányság egy új etnika minőséget hozzon létre, s ezáltal növelje boldogulási esélyeit.
Sió László, a FIDESZ Oktatási Kabinetjének vezetője, a hazai és külföldi esélyteremtő gyakorlatokat vizsgálja eredményességük, megvalósíthatóságuk alapján.
Bardócz András Tódor, a Keresztény Pedagógusok Szakszervezetének vezetője, a hallgatósággal megosztja azon gondolatait, amelyek a roma és nem roma pedagógusok együttműködésének fontosságáról szólnak.
Berki Judit szociológus arról beszél, hogy melyek azok a módszerek és eszközök, amelyek kisegíthetik a fiatalokat a zárt telepi nyomorból.
Menyhért Ildikó tanító, előadásában gyakorlati tapasztalatok, megfigyelések és tudományos magyarázatok mentén megosztja a hallgatósággal, melyek azok az akadályok és körülmények, aminek révén a zárt telepi cigány közösségek egészsége, harmoniku személyiségfejlődése akadályozott.
Takács Géza tanár, publicista, a Kiútkeresők című kötet szerzője munkájának egy újabb állomását villantja fel. Arról fog beszélni, miért vált nehezebbé a nyomorban, szegénységben való élés.
Száva Vince, az ÉKE vezetője bemutatja civil szervezetének tevékenységét és hogyan próbálják fejleszteni a roma fiatalok közösségi felelősségtudatát, erkölcsét.
Rozsanyi Sándor tanító, több mint 40 éves tapasztalattal (Kerepes) beszél majd arról, miért fontos, hogy a köznevelés konkrétan és célzottan figyeljen a telepi roma gyermekek oktatási, nevelési szükségleteire.
Délután pedig a résztvevők 5-6 perces hozzászólásait hallgatjuk meg.
A záró nyilatkozatot a résztvevőkkel megismertetjük, megvitatjuk.